Hello There, Guest! Login or Register


internettaal (van de jeugd )
#1
kep deze tekst op wikkipedia gevonden, er staan aan aantal afkortingen tussen die ik nog niet wist. :?

AFAIC as far as I'm concerned wat mij betreft
AFAIK as far as I know voor zover ik weet
AFAIR as far as I recall
as far as I remember voor zover ik mij herinner
AFK away from keyboard (eventjes) weg van het toetsenbord
aka also known as ook bekend onder de naam
ASAP as soon as possible Zo snel mogelijk
ATM at the moment Op dit moment
BBL be back later Kom straks/later terug
bis back in a sec. (Ik ben) zo terug.
BIW ben ik weer Nederlandse versie van IB
BRB be right back Ben zo terug
BRT be right there Ben er zo! (vaak gebruikt in games)
BTW by the way trouwens
cul8r see you later Ik zie je later nog wel
cya see you around / see you (see ya) Tot ziens
d8 date afspraakje
e hey hallo
FF effe even
FFS for fuck's sake god ver****** (uitroep van irritatie)
FTW For The Win / Fuck The World / Fuck The What? Plaatst men na iets om te laten zien dat het super is. Koekjes ftw! = Koekjes zijn super!
FU Fuck U Fuck You (klinkt als joe=u)
FUN Fuck U N00b Fuck You N00b
fyi For Your Information te uwer informatie
G2G Got to go Ik moet weg.
GAL Get a life Krijg een leven; wat ben je vervelend.
GG Good Game Tof spel. Ook sarcastisch als het geen tof spel is.
GG Good going Gaat gesmeerd.
GG Graag gedaan 
gm good move goede zet (bij een spelletje via internet)
Grtz Greetings Gegroet
GTFO Get the fuck out Ga weg (Maak dat je wegkomt!)
HEL Het Echte Leven. In HEL is de Nederlandse variant op IRL.
HND of HAND Have a Nice Day Prettige dag verder.
HTH Hit The Hay Ga naar bed
HTH Hope This Helps Ik hoop dat dit helpt.
IANAL I am not a lawyer Ik ben geen advocaat. Gewoonlijk gebruikt vóór het geven van juridisch advies.
IB i'm back ik ben terug. Tegenovergestelde van brb of bbl.
IC i see ik zie/snap het.
IC in character gebruikt voor MUDs en andere role playing games (IC heeft dus 2 betekenissen)
IDD indeed inderdaad
IIRC if I recall correctly als ik me goed herinner
IIG  in ieder geval
IMHO in my humble opinion naar mijn bescheiden mening.
IMNSHO in my not-so-humble opinion naar mijn niet zo bescheiden mening.
IMO in my opinion naar mijn mening.
IRL in real life in het echte leven, buiten het Internet.
JK of j/k Just Kidding 't was maar een grapje
k of kk(Brits) Okay! ok
l8r later later
LAL laughing at losers/ laughing at lamers Ik lach naar de sukkels
LAWL Laughing A Wole Lot Meestal niet serieus, om nieuwe spelers uit te lachen
LOL laughing out loud/lots of laughter "Ik ben luidop aan het lachen. Als reactie op iets grappigs.
LMAO lauging my ass off ik lig dubbel (letterlijk ik lach m'n kont eraf)
LMFAO laughing my fucking ass off Ik lig dubbel. Als reactie op iets grappigs.
LU Love U (Love you) Ik hou van je
m8 mate vriend
mos mond op slot Pas op met wat je schrijft (ouder kijkt mee)
mzzl mazzel Tot ziens
nh nice hand goeie hand (bij poker)
NM of n/m of nvm never mind Laat maar/Trek het je niet aan
NN Nighty Night Welterusten, goedenacht, tot ziens. Wordt vaak gebruikt als een speler weggaat.
NTB Niet Te Breken Niet Te Breken.
NP No Problem Geen probleem/graag gedaan
NS Nice Shot Mooi schot (gebruikt in first person shooter computerspellen)
NSFW Not Safe For Work Niet veilig voor op kantoor. Informatie die op zijn minst kan resulteren in een reprimande van je baas wanneer het bekeken wordt op de bedrijfscomputer.
NVG Nog veel gedaan 
OMG oh my god oh mijn god! reactie op iets opzienbarends.
OMFG oh my fucking god of Oh my farting grandma oh mijn fucking god! reactie op iets zeer opzienbarends
OMGWTFBBQ Oh My God What The Fuck BarBeQue Oh mijn god wat krijgen we nu barbecue. Werd waarschijnlijk voor het eerst gebruikt bij een forumdiscussie met een overdadige hoeveelheid van afkortingen zoals: WTF, OMG, m3 en b4. Is vooral spottend bedoeld.
OMW on my way onderweg zijn (veel gebruikt in games)
OOC out-of-character Gebruikt voor MUDs en andere role playing games.
PAW parents are watching Ouders kijken mee
QFT quoted for truth 
R "are" Een kortere manier om "are" te schrijven. De letter "r" spreek je in het Engels uit als "are".
RE Re Hi 
RL real life het echte leven, buiten het Internet. (Wordt niet bijzonder vaak gebruikt)
ROFL of ROTFL rolling on the floor laughing ik kom niet meer bij van het lachen. Antwoord op iets heel erg grappigs.
ROFLMAO of ROTFLMAO rolling on the floor laughing my ass off ik lach nog harder dan bij LOL of ROTFL. Antwoord op iets ongelofelijk grappigs.
ROFLMFAO of ROTFLMFAO rolling on the floor laughing my fucking ass off ik lach nog harder dan bij LOL of ROTFL. Antwoord op iets extreem grappigs.
ROFLMAOWPIMP Rolling On the Floor Laughing My Ass Off, While Peeing In My Pants Overtreffende trap van Roflmao, als iets echt extreem grappig is.
ROTFLOLPIMP rolling on the floor, laughing out loud, peeing in my pants ik vind het bijzonder humoristisch
ROTFLMALO Rolling on the floor laughing my artificial limbs off Ik rol over de vloer en van het lachen vallen mijn kunstledematen er af. Spottend gebruikt tegen overdreven afkortingen.
RTFM read the fucking manual (of "friendly manual" of "fine manual") lees die verd**** handleiding. Wordt vaak gebruikt wanneer men denkt dat een nieuwelingen basisvragen stelt terwijl hij/zij niet de moeite heeft genomen zelf het antwoord op te zoeken. Soms ook: RTFQL "read the fucking quest log". Vooral bij MMORPG als een speler een vraag stelt over een opdracht die duidelijk in de opdracht zelf staat.
STFI Search The Fucking Internet Zoek (op) het verdomde internet
STFU Shut The Fuck Up hou je mond even dicht, ik ben bezig (of "ik ben je even zat") (extreme manier)
SU Shut Up hou je mond even dicht, ik ben bezig (minder extreme manier)
SYL See you later Tot nog eens
TFS Thanks For Sharing Bedankt voor het delen (informatie, foto's, muziek, etc.)
thx of thnx of tnx thanks bedankt
TBH To be honest eerlijk gezegt... / om eerlijk te zijn...
TLDR Too long, didn't read Te lang, heb het niet gelezen
TIA Thanks In Advance Dank bij voorbaat
twic to whom it concern Voor wie het aangaat
TTYL talk to you later Ik spreek je later nog
Ty of 10q of Tnq thank you bedankt
U you Jij. De Engelse letter "u" en het persoonlijk voornaamwoord "you" hebben dezelfde uitspraak.
UTFS Use The Fucking Search Gebruik de verd**** zoekfunctie! Wordt gebruikt als reactie op een vraag waar het antwoord op te vinden is door de zoekfunctie (of zoekmachine) te gebruiken.
VIHB vrouw in het bijzonder Gebruikt door verschillende mannelijke webloggers om hun partner aan te duiden.
YANTD You Are Not To Do. Dat moet je niet doen, dat moet je uit je hoofd laten.
w8 wait wacht
WB Welcome Back Welkom terug
w/e what ever Of zoiets.. / zal wel..
WSS of ws Waarschijnlijk Een Nederlandse afkorting voor waarschijnlijk. wordt veelal gebruikt in smsjes en fora.
WTF What the fuck
Who the fuck
Where the fuck
Why the fuck
Wat krijgen we nu?
Wie mag dat dan wel zijn?
Waar is dat in 's hemelsnaam?
Waarom, verd****?
yr of y/r Yeah Right Ja vast../ het zal wel.
yw you're welcome graag gedaan.
y? why? Waarom? De letter "y" spreek je in het Engels uit als "why".


[bewerk] Andere populaire uitdrukkingen
camper iemand die een groot gedeelte van een spel op een bepaalde plek blijft zitten en van daaruit (bijvoorbeeld met een scherpschuttersgeweer) mensen neerschiet, wat meestal niet wordt geaccepteerd door medespelers, omdat deze plaatsen vaak moeilijk toegankelijk zijn.
spawnkiller iemand die bij een standaard beginpunt weerloze (en vaak ongewapende) spelers neerschiet, wat ook een vorm van 'campen' is
idd inderdaad
cornerkillen iemand die om een hoek 'campt', en mensen overhoopschiet zonder dat ze iets terug kunnen doen
cluebie een ervaren gebruiker.
grats congratulations (gefeliciteerd) ook wel gratz genoemd
clueless newbie een onervaren gebruiker die grote fouten maakt, omdat hij/zij geen benul heeft van de betreffende materie. Over het algemeen zeer negatief bedoeld, vooral voor nieuwelingen die niet willen leren van hun fouten en zich arrogant gedragen.
FAQ frequently asked question (veelgestelde vraag), of een lijst van veelgestelde vragen met antwoorden. Wordt altijd met hoofdletters geschreven.
flooden zinloos dingen blijven typen om een chat te overbelasten daardoor worden mensen vaak 'gekickt' (bijv. dit is flooden-> bdyisagdyoudsgOYUDvOUVDYOduyfdzfgurzgfrozgrzvfbg8oz)
FUBAR Fucked Up Beyond All Recognition.
ftw For the win (als iets geweldig is, bijvoorbeeld: bbq ftw!)
guru1 een expert in een technisch onderwerp, zoals C-programmeren of Unix.
HGF Staat voor "hip, groovy en funky", wordt zelden gebruikt.
kicking iemand uit het spel zetten omdat hij niet volgens de regels speelt of irritant doet (letterlijk 'trappen')
lag als bij een online spel meerdere mensen spelen en waarbij de computer van 1 speler hapert, en de anderen tijdens het spel hinderd. In sommige spellen heeft iedereen er last van (zoals quake) en bij andere spellen heeft alleen de betreffende persoon er last van, en kan de rest verderspelen.
Lamer een benaming voor onaardige spelers die het spel te goed kunnen, of flauw/vals spelen en vervolgens anderen uitlachen.
N1 Nice one - vaak met first person shooters gerelateerd ( mooi schot )
newbie een nieuwe gebruiker. Meestal niet negatief bedoeld.
n00b een benaming voor nieuwe gebruikers. Dit heeft vaak een negatieve betekenis. Heeft vele vormen, zoals "naab, nub, noob, b00n, nubaar, nublet, newb, newbie, n4p, Nap, nubcake
Ownage (/pwnage) het zeer goed zijn in iets - "I own/pwn at that". Of 'I ownd you!'
troll een persoon die welbewust de boel verstiert.
ta gueule, tg Kop dicht!
VVV Veel Voorkomende Vragen, soms gebruikte Nederlandse vertaling voor FAQ. Wordt altijd met hoofdletters
geschreven.

Warez Illegaal te downloaden software
Warnocks dilemma Verklaringen voor het gebrek aan reacties op een bericht
w00t Algemene uitroep van enthousiasme (we Own the Other Team)
/strijk Staat voor : Ik lig plat van het lachen
\me Staat voor : iets wat iemand aan het doen is
l2p learn to play - "leer spelen"
Reply
#2
TLDR :+
Reply
#3
IDD
Reply
#4
USUK!
Reply
#5
Does somebody have a summary of this?  :+
Reply
#6
(01-14-2007, 08:29 PM)Nakebod link Wrote:USUK!

I 2nd that
Reply
#7
lmao,

als je nu gewoon ff de link naar de betreffende site had gepost, had het minder tijd gekost en was het een stuk overzichtelijker geworden  :X

Toch bedankt voor de moeite  ;)

lmao :')
Reply
#8
ik moet nog ff aan de BBcode werken, html ken ik wel.

OW er staat ook en snelkopeling ^ hierboven. nog niet gezien 8)7
Reply
#9
Iets meer overzicht, dan zou het wel heel handig zijn :)
Reply
#10
u guys still missed RTFM= read the fucking manuall
Reply